علائم هشداردهنده آلزایمردر سی سالگی

این مطالعه ۴۹۳۲ بزرگسال را طی چندین دهه از زمانی که به طور متوسط ۳۸ ساله بودند، مورد بررسی قرار داد. هر چهار سال یکبار، شرکت‌کنندگان معاینات سلامتی از جمله آزمایشاتی برای بررسی کلسترول و قند خون داشتند. آن‌ها همچنین تست‌های شناختی دوره‌ای برای بررسی علائم اولیه زوال عقل یا بیماری آلزایمر داشتند.

علائم هشداردهنده آلزایمردر سی سالگی

تری‌گلیسیرید بالا و قند خون با خطر بیشتر آلزایمر مرتبط است

 مجله سلامتی

افراد جوان‌تر با داشتن تری‌گلیسیرید بالا ۳۴ درصد بیشتر در معرض ابتلا به بیماری آلزایمر بودند و اگر قند خون بالایی داشتند، ۱۲ درصد بیشتر در معرض ابتلا به آلزایمر بودند.

لیندسی، نویسنده ارشد این مطالعه گفت: «در حالی که یافته‌های ما مطالعات دیگری را تایید می‌کند که سطح کلسترول و گلوکز اندازه‌گیری شده در خون را با خطر ابتلا به بیماری آلزایمر در آینده مرتبط می‌کند، ما برای اولین بار نشان دادیم که این ارتباط‌ها خیلی زودتر از آنچه قبلا تصور می‌شد در زندگی گسترش می‌یابند.»

بسیاری از مردم قبل از رسیدن به میانسالی به سطح کلسترول خود فکر نمی‌کنند؛ و هنگامی که آن‌ها توجه می‌کنند، تمایل دارند بر خطر بیماری قلبی مرتبط با افزایش سطح کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم تمرکز کنند. آن‌ها روی تاثیر بالقوه کلسترول LDL بالا و کلسترول HDL پایین بر سلامت آینده مغز خود تمرکز نمی‌کنند.

تیم مطالعه خاطرنشان کرد که این یک فرصت از دست رفته برای جلوگیری یا کند کردن زوال شناختی مرتبط با افزایش سن است. به این دلیل که اتخاذ عادات غذایی سالم و ورزش و مصرف هر دارویی که برای حفظ سطح کلسترول و قند خون سالم در اوایل بزرگسالی لازم است می‌تواند دهه‌ها بعد با مغز سالم‌تر نتیجه دهد.

نتایج مطالعه نشان می‌دهد که تغییرات کوچک می‌تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند. این مطالعه نشان داد که هر ۱۵ میلی‌گرم در دسی‌لیتر افزایش کلسترول HDL در اوایل بزرگسالی با کاهش ۱۵ درصدی خطر ابتلا به بیماری آلزایمر مرتبط است؛ و هر ۱۵ میلی‌گرم در دسی‌لیتر افزایش قند خون یا سطح گلوکز با ۱۵ درصد بیشتر احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر مرتبط بود.

مداخله با هدف قرار دادن کلسترول و کنترل قند خون که از اوایل بزرگسالی شروع می‌شود، می‌تواند به حداکثر رساندن سلامت شناختی در ادامه زندگی کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید