افزایش 24 هزار و 521 واحدی شاخص بورس تهران/ کانال 1.5 میلیون واحدی پس گرفته شد

بورس اوراق بهادار تهران بعد از ریزش در دو روز گذشته، امروز روند رو به رشد به خود گرفته به گونه‌ای که شاخص کل در پایان معاملات با افزایش 24 هزار و 534 واحدی به رقم یک‌میلیون و 520 هزار و 686 واحد رسید.

همچنین شاخص کل با معیار هم‌وزن با افزایش 8 هزار و 482 واحد به رقم 455 هزار و 375 واحد رسید.

ارزش بازار در بورس تهران به بیش از 6 میلیون و 93 هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران امروز در بورس تهران بیش از 11.2 میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب 963 هزار فقره معامله و به ارزش 9 هزار و 799 میلیارد تومان داد و ستد کردند.ن

ارزش معاملات فرابورس هم امروز به بیش از 10 هزار و 119 میلیارد تومان رسید که با این ح ساب ارزش معاملات دو بازار از 19.8 هزار میلیارد تومان فراتر رفت.

شاخص‌های بورس امروز همه سبز بودند به گونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی 1.6 درصد رشد کردند.

شاخص کل و شاخص قیمت با معیار هم‌وزن 1.9 درصد افزایش یافتند.

نقشه معاملات امروز بورس تهران

شاخص آزاد شناور 1.1 درصد افزایش یافت. شاخص بازار اول بورس 1.2 درصد رشد کرد و شاخص بازار دوم بورس 2 درصد افزایش یافت.

امروز نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز شامل پتروشیمی خلیج‌فارس، هلدینگ معدنی خاورمیانه، پتروشیمی پارس، سرمایه‌گذاری نفت و گاز تامین، چادرملو، پتروشیمی نوری، فولاد مبارکه بوده‌اند.

در فرابورس ایران شاخص کل امروز با افزایش 448 واحد به رقم 22 هزار و 409 واحد رسید.

ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک‌میلیون و 223 هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران امروز بیش از 4.6 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 530 هزار فقره معامله و به ارزش 10 هزار و 125 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نمادهای آریا ساسول، بیمه پاسارگاد، پتروشیمی زاگرس، فولاد هرمزگان، صبا تامین، فرابورس و سنگ‌آهن گوهرزمین بیشترین اثر افزایشی در شاخص بورس را داشته‌اند.

پالایش یکم

به گزارش فارس، واحدهای پالایش یکم بعد از یک‌سال از فروش هنوز با 15 درصد زیان از اصل سرمایه همراه هستند. در حالی که دولت بارها قول داده بود زیان خریداران پالایش یکم را با سهام جایزه جبران می‌کند. هر واحد پالایش یکم سال گذشته در شهریورها به قیمت 10 هزار تومان به مردم فروخته شد، اما الان بعد از یک‌سال هر واحد آن 8 هزار و 671 تومان معامله می‌شود که در واقع حدود 15 درصد زیان از اصل سرمایه به همراه دارد.

دیروز ريیس سازمان بورس در جلسه شورای عالی بورس اعلام کرد براساس مصوبه شورای عالی بورس، از این به بعد سهامی که از سوی دولت در بورس عرضه می‌شود حتما با بازارگردانی همراه خواهد بود، یعنی با عملیات بازارگردانی اجازه ریزش بیش از حد قیمت سهام واگذارشده دولتی داده نمی‌شود. البته اگر این وعده‌ها به حقیقت بپیوندند، جای امیدواری دارد، چون مقامات دولتی هم قبلا وعده داده بودند که خریداران پالایشی با تخفیف درنظر گرفته شده حتما سود خواهند کرد که بعد از یک‌سال با زیان همراه بودند.

روند یکساله شاخص بورس تهران

دولت باید حضور مردم در بورس را به عنوان یک فرصت قلمداد کند که می‌توان از پول‌های سرمایه‌گذاری شده مردم در بورس به نفع رونق تولید در شرکت‌ها استفاده کرد که هم شرکت‌ها با افزایش تولید همراه شوند و هم از محل سودآوری آنها سرمایه‌گذاران درآمدی داشته باشند و اگر نقدینگی سرگردان وارد بازار دلار و یا مسکن شود، باعث افزایش قیمت خواهد شد، بنابراین بهترین زمینه برای سرمایه‌گذاری از نظر دولت باید سرمایه‌گذاری در بورس و تولید باشد.

source link

افزایش 24 هزار و 521 واحدی شاخص بورس تهران/ کانال 1.5 میلیون واحدی پس گرفته شد

دیدگاهتان را بنویسید